maanantai 12. toukokuuta 2014

Kotiinpaluu

Nyt on varmaan aika vastaa kysymyksiin miltä tuntuu lähteä kotiin, ja tästä tulee varsin mielenkiintoista kun itelläkään ei ole hajuakaan mitä mieltä minä olen :D Mä tunnen tavallaan.. kaikkea mahdollista :D

Milloin? Lähden takaisin Suomeen 22.5, ja saavun aamulla 23.5 Helsinkiin

Miten? Wellington - Auckland - Hong Kong - Helsinki (23,5h pelkästään lentokoneessa, 31h tuntia yhteensä lentokentällä ja lentokoneessa)

Miltä tuntuu? On kyllä todella sekavat fiilikset kotiinpaluusta. Tavallaan haluaisi jäädä tänne kun on kerran rakentanut elämän täällä alle vuodessa, mutta toisiaan on ollut todella raskasta olla niin omillaan ja tavallaan "yksinäinen" että perhettä ja kavereita on jo vähän ikävä. Minusta tuntuu että kaikki vaihtarit sanovat että kotiinlähtö on pahin asia vaihdossa, mutta ovat oikeasti salaa aika innoissaan kotiinlähdöstä, ja niin olen minäkin. Yksi hetki haluan jäädä ikuisesti, ja toisena hetkenä kaikki mitä haluan, on olla kotona.

Mitä odotat että tapahtuu kun tulet kotiin? Kotiinpaluu tavallaan pelottaa... Asiat ovat tuskin muuttuneet paljon kotona, mutta minä olen muuttunut niin paljon, ettei mikään kuitenkaan tule olemaan kuin ennen. Pelottaa miten tulen sopeutumaan omaan ("vanhaan") elämään, koska minulla on nyt erilainen asenne, erilaiset arvot ja erilainen maailmankatsomus. Pelkään miten mun ihmissuhteet tulevat tuntumaan aivan erilaisilta, koska vuoden aikana (varsinkin mun ikäinen) ihminen kasvaa niin paljon omassakin maassa. Pelkään että menetän ystäviä just tämän takia, ja kyllä minä sen tajusin ennen kuin lähdin. Olen myös valmistautunut siihen ettei kukaan tule ymmärtämään minua, ja hyväksyn että sopeutumisessa menee vähän aikaa. Alan myös henkisesti valmistautumaan mahdottomiin kysymyksiin kuten esim. "Kerro sinun vaihdosta" ja "Millainen Uusi-Seelanti on"... Tekisi taas mieli tatuoida vastaukset otsaan, paitsi että noihin ei oikeasti pysty vastaa kunnolla lyhyeesti :D

Alkaaks sulla tulla sellanen paniikki: 'Apua oon lähdössä täältä muutaman päivän päästä!' Vai ootko silleen: 'Jess kohta kotiin näkee vanhoja kavereita ja perhettä!'? Molempia. On ihan hullua miten bipolar tää juttu on XD Voi tunnein välein vaihtua masennuksesta intoon, ja innosta masennukseen :D Olen myös nähnyt samaa unta eri versioissa, että olen yhtäkkiä etuajassa (tyyliin toukokuun alussa) Suomessa, ja yritän selittää että mun on pakko päästä takaisin koska mun vuosi ei ole vielä loppu ja kukaan ei myöskään ymmärrä minua ja yritän vaan keinolla millä tahansa päästä takaisin. 

Mutta joo, tuntuu todella pelottavalta, oudolta ja ihanalta samaan aikaan. En osaa käsittää että se oli nyt siinä :D Kaikki mitä olen täyttänyt papereita ja odottanut ja elännyt oli tätä ja nyt se on loppu eikä tule koskaan olemaan mitään muuta! Kuvasin mielessä millainen vuosi minulla tulisi olemaan ja se oli jotain AIVAN muuta, ja vieläkin tuntuu että mitä tahansa voi tapahtua huomenna. Olisinko uskounut 2kk sitten että olisin päättänyt mun vuotta neljännessä perheessä - ei? :D
Pelottaa, koska nämä päivät tulee menemään niin nopeasti. Olen niin väsynyt enkä jaksa enää muuta kuin rentoutua, ja tulenko sitten katumaan etten käyttänyt tätä aikaa täysillä kun tulen kotiin? On vaan niin kova psyykkinen väsy.

Olen itse kysynyt usealta vaihtarilta miltä kotiinpaluu tuntui, ja kaikki sanoivat "kivalta mutta niin oudolta!".

Ex vaihtarit sanoivat aina että vuosi menee silmänräpäyksessä ja olivat väärässä... Et edes ehdi sulkea silmiä niin se on jo ohi :D



- Roxy

2 kommenttia:

  1. Ohh oikeest aloin melkein itkemää ku ajattelen omaa lähtöö :// Kukaan kavereist ei tuu ymmärtämään millainen vaihto sul on ollu, mut mä tuun sitte ja voidaan angstaa yhes ;)

    VastaaPoista
  2. Holy crap!
    Mä oon nähny samaa lähtö unta, jossa jouduin Suomeen liian aikasin ja yritin kaikkeni päästä takasin. Mulla tää ei, obviously ollut vuoden lopussa vaan ihan alussa. Weird!

    -Laura

    VastaaPoista