South Island trip

--> Alkuperäinen postaus <--

Eli tässä vähän lisämateriaalia nille jotka haluavat tietää enemmän Uudesta-Seelannista ja mun matkasta :)

Eteläsaari Te Waipounamu

Eteläsaari on 2/3 Uudesta-Seelannin pinta-alasta, mutta vaan 23% asuu siellä. Eteläsaarella on monta kansallispuistoa missä ei saa asua, ja muuten suurin osa kaupungeista ovat todella eristäytyneitä.

Uudessa-Seelannissa ei ole monta isoa kaupunkia, vaan koko maa koostuu enimmäkseen pienistä kaupungeista. Käytiin kuitenkin parissa isommassa kaupungissa Eteläsaarella, kuten Nelson, Queenstown, Dunedin ja Christchurch.

Nelson on tunnettu sen aurinkoisuudesta ja taiteellisuudestaan ja on toiseksi vanhin kaupunki Uudessa-Seelannissa.

Queenstown on tunnettu kauneudestaan ja aktiviteeteistään ja on todella tärkeä turistikaupunki sekä kesällä että talvella.

Minä Queenstownissa

Dunedin on tunnettu suuruudestaan ja yliopistostaan. Yli 20% asukkaista ovat opiskelijoita.
Dunedinissä oli pari todella kaunista kirkkoa.

Christchurch on valitettavasti tunnettu maanjäristyksestä 2011 joka tuhosi koko kaupungin. Ennen maanjäristystä Christchurch oli suurin kaupunki Eteläsaarella.

Christchurchin lähellä
Matka

Lautta Wellingtonista Pictoniin oli aivan kamala :D Ihmiset voivat niin huonosti!
Matkailu sujui muuten todella rauhallisesti ja kun päästiin mökkeihin,
niissä tapahtui sosiaalisesti todella paljon, ja paljon inside läppiä ;)

”Ok I’m gonna turn the lights off, is everybody ready?""Ok we're ready!"*klick *
”Wups, wrong light switch..”
Suomalaisten suomen kieli oli tietty myös huipussaan…
(Meloa – kajakoida, mietittiin ikuisuuksia kirjoitetaanko arpia tai arpeja, ja mikä jänne on?)

Ruoka oli matkan aikana aivan mahtava!
Meidän ”pääkokki” on omistanut monia ravintoloita Thaimaassa ja osasi kyllä asiansa.

Totally the same thing :D

Niklas, Tomas ja Lauri
Sää

Sää oli todella vaihteleva (kuten Uudessa-Seelannissa aina sattuu olemaan).

Päivä 1-2 : Sateista ja kylmää
Päivä 3: Aurinkoista (rantapäivä)
Päivä 4-5: Vaihtelevaa. Enimmäkseen sateista
Päivä 6-9: Aurinkoista ja kuumaa (25-35 °C)
Päivä 10: Sadekuuroja
Päivä 11-13: Pilvistä tai sadetta
Päivä 14: Aurinkoista
Päivä 15: Pilvistä mutta lämmintä
Jotenkin sattui olemaan hyvä sää kun sitä tarvittiin. Istuttiin suurimmaksi osaksi autossa kun satoi.

Joost: ”It’s getting a bit brighter again!”
Stephen: ”Yeah that’s cause we’re above the rainclouds…”

Välillä pilvet olivat sun yläpuolella, välillä sun alla. Näytti välillä todella hassulta ja saksalaiset tekivät ihania johtopäätöksiä XD

”Oh, someone is smoking a lot of weed over there!”

Meidän van oli aivan mahtava, jotkut kovaäänisempiä kuin toiset. Kaksi ruotsalaista tyttöä olivat hiljaisempia eivätkä osallistuneet meidän biletyksiin. Kaksi saksalaisista pojista (J&J) taas eivät voineet olla hiljaa sekunttiakaan XD Olin yllättynyt että alkoivat käydä hermoille vasta viiden päivän jälkeen! XD Love you guys anyway haha ^^
Meidän kuski Stephen oli tosi cool. Puhui kyllä niin paljon sontaa ja huijasi meitä koko ajan XD

Ole hyvä ja poistu kuvastani! :D

Suomalaiset Tuuli ja Lauri

Matkan aikana saatiin tutustua moniin Maori asioihin. Maorit ovat n. 14% väestöstä ja niillä on hyvin erilainen kulttuuri kuin perinteiset kiwit (olivat siis Uudessa-Seelannissa ennen kuin Eurooppalaiset tulivat). Kävimme mm katsomassa pyhää jokea pohjois -Eteläsaarella jossa ei saa uida eikä edes koskea vettä. Vesi oli todella kirkasta ja näki pohjaan asti.

Luonto on kieltämättä tosi Uusi-Seelantilainen juttu! :D Käytiin katsomassa lukuisia luontonähtävyyksiä kuten Rawhiti Caves, Maori river, Seal Colony, Pancake Rocks, Franz Josef glacier, Fox glacier, Wilson Bay, Milford Sound, Kaikoura beach jne.

Rawhiti Caves

Rawhiti Caves Annan kanssa
Minä ja Masashi

Pancake Rocks
Swingbridge

Seal Colony (Lauri ja minä)

Muita vierailun arvoisia asioita ovat mm Shantytown, Puzzle World, Shotover Jet Boat, Queenstown Gondola & Luge ja Minus 5 bar.

Lentokone museo

Puzzle World (Wanaka)
Shantytown
Turisti

Aina kun matkustaa tapaa paljon ihmisiä. Matkalla olleiden vaihtareiden lisäksi tapasin Queenstownissa pari ihanaa ihmistä jenkeistä ja Israelista kun meillä oli aikaa kierrellä kaupunkia. Muut hengailivat toistensa kanssa, mutta mä halusin tutustua uusiin ihmisiin.
Mä ilahduin myös tosi paljon kun tulin alas Fox glacier walkista ja poika kehui mun kenkiä monta kertaa ja sanoi todella söpösti ja ujosti ”I wish I had your shoes.” :)

Fox Glacier

Ollaan urpoja

Kun matkustaa kauan autossa voi välillä tulla vähän tylsää. Itärannikolla (paljon farmeja) keksittiin kilpailu nimeltä tractor –game. Jos näkee traktorin saa yhden pisteen ja jos näkee liikkuvan traktorin saa kolme pistettä. Pitää huutaa kun näkee, mutta jos joku ehtii ennen sua (ja silti sanot ääneen) tai jos sanot turhaan, menetät sen pistemäärän jonka olisit saanut. Traktorilla piti olla isompi takarengas kuin eturengas ja myytävänä olevia ei laskettu. En oo koskaan halunnut sanoa ”traktori” niin paljon mun elämässä :D Vieläkin kun kuljen autolla ja nään traktorin tekee mieli huutaa :D Kilpailu oli välillä aika veristä XD
Tulin toiseksi kilpailussa 64 pisteellä ja Niklas taisi olla viimeinen -12 pisteellä XD

Niklas (Saksa) ja minä

Diego Chilestä

Minä, Tuuli, Lauri ja Tomas (Norja)

Badasses ;)

Minusta oli todella ihanaa matkustaa vaihtareiden kanssa vaihteeksi kun voi purkaa omaa vaihtarivuotta muiden kanssa jotka ymmärtävät tasan tarkkaan mitä tarkoitat. Sulla ei ole oikein ketään muuta kenen kanssa voit keskustella ”on the same page”. Vaikka et pitäisi verrata, voi kuitenkin nähdä suurin piirtein onko sulla ”hyvä tai huono” vuosi menossa.
Ymmärsin että olen todella onnekas koska mulla on mahtava perhe ja saan kokea jopa kolme perhettä tän vuoden aikana. Jollain vaihtareilla on todella isoja ongelmia perheiden kanssa ja toivon että niiden tilanne parantuu pian.

Opin myös tuntemaan ihmisiä paremmin, ja yllätyin enimmäkseen positiivisesti. Tykkäsin tosi paljon miten minusta ja Tuulista tuli parempia kavereita. Uskon että mun matka ei olisi ollut yhtä hauska ilman sitä <3 Oli myös ihanaa tutustua Sofiaan (Tuulin host sisko Ruotsista). Oli jännää miten matkan lopussa lähes kaikki puhui englantia toistensa kanssa, vaikka voisinkin hyvin puhua ruotsia esim. Sofian kanssa.

Minä ja Tuuli

Ehkä tästä tulee vielä jotain ;)  Läppä oli. Kaikki on ja tulee olemaan mahtavaa <3